Leren van en met elkaar als leidinggevenden

Intervisie


Loop je als leidinggevende wel eens tegen lastige situaties aan? Wil je je leiderschapskwaliteiten verder ontwikkelen en effectiever worden in je rol? Intervisie biedt een krachtige manier om samen met andere leidinggevenden te reflecteren op je werkervaringen en van elkaar te leren.

Intervisie is een vorm waarbij professionals met elkaar reflecteren op hun werkervaringen. Het biedt een veilige omgeving om openlijk casussen te bespreken, nieuwe inzichten op te doen en van elkaar te leren. Zo kun je je eigen handelen beter begrijpen, je vaardigheden versterken en effectiever worden in je werk.

Ik begeleid intervisies met oprechte nieuwsgierigheid naar jouw leiderschapsuitdagingen. We creëren een veilige omgeving waarin openheid en vertrouwen centraal staan, zodat je openlijk casussen kunt delen. Tegelijkertijd bewaak ik scherp het leerproces, zodat de intervisie constructief en resultaatgericht is.

Wat kan je verwachten?

  • Veilige setting voor openhartige gesprekken: Een vertrouwde omgeving om leiderschapsdilemma’s te bespreken.
  • Begeleiding vanuit oprechte interesse: Ik stel verdiepende vragen en stimuleer reflectie.
  • Focus op concrete resultaten: Gerichte aanpak om je leiderschapsvaardigheden te verbeteren.
  • Leren van peers: Inzichten en ervaringen delen met andere leidinggevenden.
  • Persoonlijke en professionele groei als leider: Ontwikkeling van effectiever leiderschap.

Ben je benieuwd of intervisie iets voor jou is? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Intervisie vormen

Gestructureerde intervisie is essentieel om het leerpotentieel te maximaliseren, omdat het een veilige en gefocuste omgeving creëert waarin professionals van elkaar kunnen leren. Door een duidelijke structuur te volgen, wordt voorkomen dat intervisiebijeenkomsten verzanden in oeverloze discussies of oppervlakkige adviezen. In plaats daarvan wordt de focus gelegd op diepgaande reflectie, kritische analyse en het ontwikkelen van nieuwe inzichten.

Ik maak gebruik van de volgende intervisievormen:

  • Incidentmethode:
    • Deze methode is gericht op het analyseren van een specifieke gebeurtenis of situatie.
    • De deelnemers onderzoeken gezamenlijk de feiten, emoties en onderliggende patronen die een rol speelden.
    • Het doel is om te leren van het incident en om in de toekomst effectiever te handelen in vergelijkbare situaties.
  • Socratische intervisie:
    • Deze methode is gebaseerd op het stellen van open vragen om de inbrenger te helpen zijn eigen gedachten en aannames te onderzoeken.
    • De intervisiegroep fungeert als een spiegel, die de inbrenger uitdaagt om dieper na te denken over zijn handelen en overtuigingen.
    • Deze methode stimuleert zelfreflectie en het ontwikkelen van kritisch denkvermogen.
  • Roddelmethode:
    • Bij de roddelmethode wordt de casusbespreker zelf niet meegenomen in het gesprek.
    • De intervisiegroep bespreekt de casus en casusbespreker alsof hij of zij er niet bij zit.
    • De casusbespreker luistert mee en noteert wat er gezegd wordt.
    • Het doel van deze methode is om inzicht te krijgen in hoe anderen de situatie en de casusbespreker zien.
    • Na afloop is er een nabespreking met de casusbespreker.

Door deze methoden te gebruiken, wordt een rijke en diverse leerervaring gecreëerd. Elke methode biedt een unieke invalshoek en helpt deelnemers om verschillende aspecten van hun professionele praktijk te onderzoeken.