Leren van en met elkaar als professionals

Intervisie


Ken je dat gevoel dat je soms vastloopt in je werk? Dat je dezelfde patronen blijft herhalen of dat je het lastig vindt om met bepaalde situaties om te gaan? Of misschien wil je je gewoon graag verder ontwikkelen, maar weet je niet goed waar te beginnen. Intervisie kan dan een waardevolle manier zijn om jezelf zowel persoonlijk als professioneel te ontwikkelen.

Intervisie is een vorm waarbij professionals met elkaar reflecteren op hun werkervaringen. Het biedt een veilige omgeving om openlijk casussen te bespreken, nieuwe inzichten op te doen en van elkaar te leren. Zo kun je je eigen handelen beter begrijpen, je vaardigheden versterken en effectiever worden in je werk.

Ik begeleid intervisies vanuit een oprechte nieuwsgierigheid naar jouw verhaal en de verhalen van de andere deelnemers. Hierin creëeren we een veilige setting waarin openheid en vertrouwen centraal staan, zodat iedereen zich comfortabel voelt om casussen te delen. Tegelijkertijd bewaken we scherp het leerproces en zorgen we ervoor dat de intervisie op een constructieve manier verloopt.

Wat kan je verwachten?

  • Een veilige en vertrouwde omgeving: een sfeer waarin iedereen zich gehoord en gerespecteerd voelt.
  • Begeleiding vanuit oprechte nieuwsgierigheid: oprechte interesse in jouw verhaal en verdiepende vragen om het leerproces te stimuleren.
  • Scherpe bewaking van het leerproces: ik zorg ervoor dat de intervisie gestructureerd verloopt en dat er concrete resultaten worden behaald.
  • Leren van en met elkaar: Je profiteert van de kennis en ervaringen van de andere deelnemers en ontdekt nieuwe perspectieven.
  • Persoonlijke en professionele groei: Door te reflecteren op je eigen handelen en feedback te ontvangen van anderen, kun je je verder ontwikkelen in je werk.

Ben je benieuwd of intervisie iets voor jou is? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Intervisie vormen

Gestructureerde intervisie is essentieel om het leerpotentieel te maximaliseren, omdat het een veilige en gefocuste omgeving creëert waarin professionals van elkaar kunnen leren. Door een duidelijke structuur te volgen, wordt voorkomen dat intervisiebijeenkomsten verzanden in oeverloze discussies of oppervlakkige adviezen. In plaats daarvan wordt de focus gelegd op diepgaande reflectie, kritische analyse en het ontwikkelen van nieuwe inzichten.

Ik maak gebruik van de volgende intervisievormen:

  • Incidentmethode:
    • Deze methode is gericht op het analyseren van een specifieke gebeurtenis of situatie.
    • De deelnemers onderzoeken gezamenlijk de feiten, emoties en onderliggende patronen die een rol speelden.
    • Het doel is om te leren van het incident en om in de toekomst effectiever te handelen in vergelijkbare situaties.
  • Socratische intervisie:
    • Deze methode is gebaseerd op het stellen van open vragen om de inbrenger te helpen zijn eigen gedachten en aannames te onderzoeken.
    • De intervisiegroep fungeert als een spiegel, die de inbrenger uitdaagt om dieper na te denken over zijn handelen en overtuigingen.
    • Deze methode stimuleert zelfreflectie en het ontwikkelen van kritisch denkvermogen.
  • Roddelmethode:
    • Bij de roddelmethode wordt de casusbespreker zelf niet meegenomen in het gesprek.
    • De intervisiegroep bespreekt de casus en casusbespreker alsof hij of zij er niet bij zit.
    • De casusbespreker luistert mee en noteert wat er gezegd wordt.
    • Het doel van deze methode is om inzicht te krijgen in hoe anderen de situatie en de casusbespreker zien.
    • Na afloop is er een nabespreking met de casusbespreker.

Door deze methoden te gebruiken, wordt een rijke en diverse leerervaring gecreëerd. Elke methode biedt een unieke invalshoek en helpt deelnemers om verschillende aspecten van hun professionele praktijk te onderzoeken.